onsdag 27 juni 2007

Dagsverke!

Oj oj oj vilken dag!

Började med att få skjuts till Falköping som är den lilla by som jag utgår ifrån! I rask takt tog vi tåget upp till Skövde för att fara vidare mot Töreboda, men så långt kom jag inte! Vi fick byta tåg i Skövde för att en tågvärd försovit sig! Aj Aj Aj! Där sprack den planeringen, men go och glad och i gott mod så hoppade jag på det andra tåget tillbaka till Falköping. Väl där så fastnade vi lite där och hann slänga ett öga eller två på nyheterna och vi blir själaglada. Wohoo den östra stambanan är översvämmad på några ställen och godstrafiken samt X2:orna kommer gå på "våran" bana! Vad betyder det funderar jag på när det är dags att hoppa på nästa tåg med destination Skövde ytterligare en gång! Några utrop och kontrollerade biljetter senare befinner jag mig i Skövde, byter tåg igen för att åka till Nässjö! Om det ändå vore så väl! På tåget får vi reda på att vi inte kommer få åka hela vägen, det blir ersättningsbussar ifrån Falköping! Oh joy! Men inget tar kål på min inställning!

Vi kommer till Falköping och utropet blir att detta är tågets slutstation tyvärr och nu fortsätter vi vår resa med buss. Alla resenärer lämnar tåget, går genom tunneln till höger som jag instruerat dem att göra och går på en väntande buss, tillika vi i personalen.

På bussen är det svårt att hålla sig vaken mellan alla samtal till div trafikkontor och banverk, men jag lyckas med nöd och näppe! Vi ålar oss fram från liten station till mindre station och kommer lite drygt en timma sent till Nässjö, där jag slänger i mig lite fet snabbmat och sätter mig i en taxi som ska föra mig upp till mitt tåg som väntar i Skövde. Somnar i taxin, vaknar några gånger för besked att det är någon KO som står på ett spår någonstans, halkar in i sömnen igen och snart är jag i Skövde. En timma ledigt! Går upp till lägenheten vi har till förfogande i Skövde och sitter av tiden. Åter på tåget, Regina, vilken tjej! Gör avgången och så rullar vi igen! Denna gången med destination Göteborg. Säljer biljetter, skrattar tillsammans med föraren och vips så är vi i Göteborg och förmiddagen med buss och taxi är ett minne blott. I Göteborg springer jag in med ett kvarglömt paraply till Kundcenter och sen är det på nästa resa tillbaka till Skövde! Sitter i tjänstekupén näst intill hela tiden! Skönt att få slappna av lite! Går igenom allt som hänt, räknar igenom kassan, ligger på plus och gör dagsavslutet. Nu är det bara att vänta på att få stiga av på hemmaperrongen. Och en stund senare står jag åter på fast mark i lilla Skövde, tänk vad skönt att snart vara hemma!



Inga kommentarer: