söndag 12 augusti 2007

Evakuering!

Nu har jag då varit med om en händelse som heter duga! *flinar finurligt*
Känner mig stolt, full av adrenalin och lugn!
Jag åkte ifrån Falköping tio minuter sen pga att min förare satt fast på ett annat tåg! Vi startade färden mot Göteborg hur som helst och kommer till Herrljunga där signalerna lyser rött. Vi pratar med fjärren som talar om för oss att vi inte kommer längre än till Vårgårda för ett tåg står där och har rivit ner ledningarna! Jisses tänker jag för mig själv! Kommer jag komma hem ikväll?
Minuten senare ringer riksledningen till mig o talar om att vi kommer bli stående i Vårgårda i ca en timma för att sedan evakuera det tåg som lyckats med bedriften att riva ner ledningarna och därmed fått all tågtrafik mellan Vårgårda och Göteborg att stå stilla! Vi ska alltså hjälpa de arma människor som fått sitta på detta tåget i en och en halvtimma. Tankarna börjar rusa, pulsen går upp, men så sprider det sig ett lugn i mig och jag ler! Vilken upplevelse, vilken erfarenhet! Vad roligt! (Med tanke på att ingen är skadad och att allt egentligen är väldigt lugnt)
Vi stannar bredvid InterCity tåget (loktåg) som är mörkt och tillsynes tomt, förutom två dörrar som är öppna och där det sitter några resenärer och lite personal i sina reflexvästar mellan spåren!
Det hela är väldigt strukturerat och sansat, jag hjälper folk in och upp på tåget som nu är ganska högt eftersom vi står mitt ute i ingenstans! Alla verkar ändå glada och många uttrycker sig att det är häftigt.. -Åh ta kort på mig när jag klättrar upp i tåget! : säger en tjej till sin väninna.
Det hela tar ca en timma och så får vi rulla igen! Jag gör några utrop, går igenom tåget som vid detta laget är välfyllt. Men endast tio personer får ståplats!
Vi anländer till Göteborg Central 22,06 lite drygt en timma senare än vår egentliga ankomsttid! Vilket underbart arbete alla inblandade gjorde! Jag är imponerad och stolt över att få arbeta på detta företaget med så trevliga och bra människor!
Nu ska jag invänta mitt nästa tåg här nere i Göteborg, föraren till mitt nästa tåg fastnade ju bakom oss på väg hit så jag antar att vi kommer gå lite sent härifrån, men vad gör det? Kommer ju hem iaf, hel och ren och med massor av intryck och erfarenheter!
Dagens ord: Du kan aldrig vara beredd på allt! Gå in med inställningen att idag kan vad som helst hända!

Inga kommentarer: